Om misbruik van de ANBI-status te voorkomen hanteren banken in Nederland strenge regels voor stichtingen. Argos heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat de helft van de stichtingen in Nederland problemen ondervinden met hun bank.
Ook Kinderen van Abong Mbang heeft afgelopen jaar gemerkt dat het systeem totaal is doorgeslagen. We zijn slachtoffer geworden van de strenge compliance-regels van ING. Wat merken wij ervan? We worden geconfronteerd met stijgende bankkosten zonder verhoging van de service. We moeten voldoen aan stijgende administratieve vereisten en telkens informatie verstrekken die ING al in haar bezit heeft.
Voor Kinderen van Abong Mbang is dit heel frustrerend omdat we al 18 jaar bij ING bankieren en de bank precies zou kunnen weten wat we doen. Onze website geeft transparant inzicht en onze bankrekening zou voor ING geen geheimen kunnen bevatten.
Blokkade rekening
Jullie hebben dat helaas ook gemerkt: onze rekening is geblokkeerd door de bank. Het resultaat is dat we in 2024 erg veel moeite hadden om donaties te ontvangen.
Nieuwe bank
We zijn teleurgesteld over de klantonvriendelijke houding van ING. Door het bestuur van de stichting is eindeloos veel tijd besteed om gegevens aan te leveren via mail en post, na te bellen of überhaupt in contact te komen. Na 18 jaar bankieren bij ING is het frustrerend om te ervaren dat de bank haar vaste klanten niet serieus neemt. We hebben daarom besloten afscheid van ING te nemen.
Lees meer over het doorgeslagen systeem
Helaas is Kinderen van Abong Mbang niet de enige stichting die last ondervindt. Via deze link kun je meer lezen over het onderzoek van Argos: